Skip to content
Algemene voorwaarden verhuur
 
Artikel 1 – Toepasselijkheid Deze algemene voorwaarden gelden voor huurovereenkomsten
van fietsen tussen verhuurder en huurder.
 
Artikel 2 – Het aanbod 1. Huurder mag kiezen of verhuurder een aanbod schriftelijk of
mondeling doet. 2. Een aanbod mag herroepen worden als het aanbod afhankelijk is van de
beschikbaarheid van een fiets. Anders kan het aanbod 14 dagen lang niet herroepen worden.
Het aanbod kan direct na uitbrengen worden aanvaard. 3. Het aanbod bevat een volledige en
nauwkeurige omschrijving van: – de fiets; – de huurtermijn; – de huursom; – de mogelijk
bijkomende kosten; – de hoogte van het eigen risico, of dit eigen risico kan worden afgekocht
of niet – de eventuele waarborgsom of andere manier van het stellen van zekerheid. Deze
waarborgsom bedraagt maximaal €50,- en kan contant of op een andere wijze worden
betaald; – het feit dat aanvaarding van het aanbod niet vrijblijvend is. 4. In het aanbod staan
de openingstijden van het bedrijf en het telefoonnummer waarop het bedrijf te bereiken is.
5. In het aanbod staat de wijze van betalen en de manier van het stellen van zekerheid. 6. Bij
het aanbod zitten deze algemene voorwaarden. Lukt het niet deze mee te geven bij het
aanbod, dan worden de algemene voorwaarden in principe bij het sluiten van de
overeenkomst meegegeven, maar bij een telefonisch gemaakte huurafspraak volgen ze later.
 
Artikel 3 – De overeenkomst 1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het
aanbod. Een mondelinge overeenkomst hoort schriftelijk te worden bevestigd door de
verhuurder, maar als dat niet gebeurt, blijft de afspraak wel staan. 2. De huurovereenkomst
geldt voor de periode en het tarief zoals op de huurovereenkomst staat of zoals op een
andere manier overeengekomen. De huurovereenkomst vermeldt dag en tijdstip waarop de
huurperiode begint en eindigt.
 
Artikel 4 – Ontbinding (bedenktijd) Huurders hebben gedurende 14 dagen na het tot stand
komen van de huurovereenkomst een ontbindingsrecht. Dit geldt niet als de
huurovereenkomst is gesloten in direct contact tussen verhuurder en huurder binnen een
verkoopruimte, bijvoorbeeld aan de verhuurbalie. Het geldt ook niet wanneer de huur met
instemming van de consument tijdens de bedenktijd al is uitgevoerd en de consument heeft
ingestemd met het feit dat er geen ontbindingsrecht geldt. Is de huur tijdens de
bedenktermijn met instemming van de consument gedeeltelijk uitgevoerd, dan geldt dat de
consument de dienst naar rato betaalt bij ontbinding tijdens de bedenktijd.
 
Artikel 5 – De prijs en de prijswijzigingen 1. De huursom en eventuele bijkomende kosten
worden vooraf overeengekomen. Dit geldt ook voor de eventuele mogelijkheid om
tussentijds de prijs te kunnen veranderen. De huursom komt duidelijk op de
huurovereenkomst te staan. 2. Als binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst
een prijswijziging optreedt, heeft deze geen invloed op de afgesproken prijs. 3. De
consument mag de overeenkomst ontbinden als de prijs omhoog gaat ná drie maanden na
het sluiten van de overeenkomst, maar voordat de huurperiode is begonnen. 4. Het tweede
lid is niet van toepassing op prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien, zoals een verhoging
vanwege btw. 5. Alleen kosten die afgesproken zijn, kunnen aan huurder in rekening worden
gebracht. Wel moet de huurder als daar een reden voor is aan de verhuurder
schadevergoeding betalen.
 
Artikel 6 – De huurperiode en de overschrijding van de huurperiode 1. Huurder moet de fiets
uiterlijk op de dag en tijd waarop de huurperiode eindigt terugbrengen. Het adres staat op
de huurovereenkomst. Is er een ander adres afgesproken, dan moet de fiets daar op tijd
worden gebracht. Verhuurder moet de fiets, tijdens openingstijden, in ontvangst nemen. 2.
De huurder mag de fiets slechts met toestemming van de verhuurder buiten openingstijden
of op een ander adres terugbrengen. 3. Komt de fiets niet volgens afspraak terug na het
einde van de (eventueel verlengde) huurperiode, dan kan de verhuurder de fiets onmiddellijk
terugnemen. De contractuele verplichtingen van de huurder blijven bestaan tot het moment
dat de fiets aan de verhuurder terug is gegeven. 4. Als huurder de fiets niet op tijd inlevert,
mag de verhuurder de huurder 20% van de daghuurprijs in rekening brengen voor elk uur dat
de fiets te laat terug komt. Na overschrijding met vijf uur kan per dag tot 1½ keer de
daghuurprijs in rekening worden gebracht. Daarnaast kan de verhuurder om een vergoeding
voor schade vragen, zowel voor schade die bestaat, als voor schade die nog zal volgen. Als
het onmogelijk is en blijft de fiets terug te geven, dan wordt geen hogere huurprijs in
rekening gebracht. De verhoging van de huurprijs geldt niet als huurder aantoont dat de
overschrijding van de huurtermijn het gevolg is van overmacht.
 
Artikel 7 – Annulering Als een overeenkomst wordt geannuleerd door de huurder, dan kan de
verhuurder de volgende annuleringskosten in rekening brengen: – bij annulering tot de 30e
dag (exclusief) voor de dag van verhuur: de aanbetaling met een maximum van 10% van de
huursom; – bij annulering vanaf de 30e dag (inclusief) tot de 7e dag (exclusief) voor de dag
van verhuur: 30% van de huursom; – bij annulering vanaf de 7e dag (inclusief) tot de 3e dag
(exclusief) voor de dag van verhuur: 50% van de huursom; – bij annulering vanaf de 3e dag
(inclusief) tot 1 dag (exclusief) voor de dag van verhuur: 90% van de huursom; – bij
annulering vanaf minder dan 1 dag voor de dag van verhuur: de volle huursom.
 
Artikel 8 – Betaling 1. Als de huurperiode binnen drie maanden na het sluiten van de
overeenkomst begint dan kan de verhuurder vooruitbetaling tot 50% van de huur vragen. Bij
het begin van de huur kan de verhuurder om betaling van een waarborgsom vragen. 2. Zodra
de fiets is ingeleverd betaalt de verhuurder de waarborgsom terug. De verhuurder kan de
dan nog openstaande kosten verrekenen. In geval van schade van de verhuurder wordt dit
ook met de waarborgsom verrekend. Dit terugbetalen zal plaatsvinden zodra duidelijk is welk
bedrag er over is. Het terugbetalen gebeurt zeker binnen twee maanden. 3. Als een andere
persoon schade van verhuurder heeft veroorzaakt en verhuurder heeft van deze derde een
volledige schadevergoeding hiervoor gekregen, dan wordt de waarborgsom binnen 14 dagen
na het verhaal van de schade terugbetaald. Verhuurder zal zich inspannen om schade
veroorzaakt door derden zo spoedig mogelijk te verhalen. Verhuurder houdt de huurder op
de hoogte van zijn inspanningen. 4. Tenzij anders is overeengekomen, moet de huursom
onmiddellijk na afloop van de huurperiode betaald worden. Andere bedragen dienen betaald
te worden binnen tien dagen na ontvangst van de factuur. De huurder dient het
 
Artikel 9 – Verplichtingen huurder 1. De huurder moet netjes met de gehuurde fiets omgaan
en zorgen dat hij de fiets gebruikt zoals dat bedoeld is. Hij moet bijvoorbeeld netjes omgaan
met de oplader en regelmatig opladen. Het is verboden om de fiets te gebruiken op een
circuit, of op een terrein waarvoor de fiets niet geschikt is. De fiets moet altijd op slot gezet
worden met de sloten die zijn meegegeven, zoveel mogelijk aan een vast object. 2. Huurder
moet de fiets inleveren in dezelfde staat als hij de fiets heeft ontvangen. Dat betekent
bijvoorbeeld dat de huurder eventuele veranderingen aan de fiets ongedaan moet maken.
Huurder heeft geen recht op vergoeding als hij verbeteringen aan de fiets heeft gedaan die
verwijderd moeten worden. 3. Huurder moet de bagage op de fiets zorgvuldig vastmaken. Er
mogen geen volwassenen achterop, alleen kinderen in een kinderzitje. 4. Huurder moet er
op letten dat niet iemand de fiets gebruikt die hiertoe niet in staat is vanwege een
lichamelijke of geestelijke beperking. 5. Huurder mag de fiets niet doorverhuren. 6. Huurder
mag niet met de fiets naar andere landen, behalve België en Duitsland. Als de verhuurder dit
in een schriftelijk afspraak anders regelt, mag de fiets in overeenstemming met die afspraak
ook naar die andere landen toe. 7. Als de fiets kapot is, geldt artikel 10 lid 1 en mag de
huurder er niet mee doorfietsen als dit het erger maakt. 8. Huurder is verplicht om de
personen die hij de fiets laat gebruiken te wijzen op de regels van de verhuur en er op te
letten dat deze zich hier ook aan houden. 9. Huurder moet netjes omgaan met de sleutels
van de fiets.
 
Artikel 10 – Instructies voor de huurder 1. Is de fiets zichtbaar kapot, heeft de fiets iets
beschadigd, of raakt de fiets vermist, dan moet huurder deze instructies opvolgen: – huurder
informeert de verhuurder hierover; – huurder doet dat wat de verhuurder aan hem vraagt; –
huurder geeft uit eigen initiatief of in reactie op een verzoek alle inlichtingen en relevante
documenten aan de verhuurder of aan diens verzekeraar; – huurder laat de fiets zo achter,
dat deze behoorlijk beschermd zal zijn tegen beschadiging of vermissing; – het kan zijn dat
verhuurder schadevergoeding van iemand anders wil vragen. Het kan ook voorkomen dat
een derde persoon vindt dat verhuurder hem een schadevergoeding moet betalen en dat
verhuurder hier tegen in wenst te gaan. In dit soort gevallen moet huurder meewerken. 2. Bij
vermissing van de fiets is huurder verplicht melding te doen bij de politie ter plaatse.
 
Artikel 11 – Verplichtingen verhuurder 1. Op het moment dat de verhuurder een (elektrische)
fiets aan huurder meegeeft dan heeft deze de overeengekomen accessoires en specificaties
en ook de in Nederland verplicht gestelde uitrusting. Ook zal de fiets schoon zijn, goed
onderhouden zijn en (voor zover bij verhuurder kenbaar) in technisch goede staat. Bij een
elektrische fiets is de accu volledig opgeladen. 2. Huurder krijgt kosteloos een upgrade als er
geen fiets kan worden meegegeven uit de afgesproken categorie. Zo’ n upgrade lukt niet
wanneer de overeengekomen fiets zich al in de hoogste categorie bevindt. 3. Op de
huurovereenkomst staan telefoonnummers waar huurder zich binnen en buiten
openingstijden kan melden. 4. Er is adequate pechhulp zowel in Nederland als in België en
Duitsland. Voor andere landen geldt pechhulp alleen als partijen hebben afgesproken dat de
fiets in deze landen gebruikt mag worden. 5. Onder adequate pechhulp wordt in ieder geval
verstaan dat er vervangend, zoveel mogelijk gelijkwaardig, vervoer wordt aangeboden door
de verhuurder indien een defect aan de fiets moet worden gerepareerd. De fiets zal meteen
gerepareerd worden, tenzij dit in redelijkheid niet kan. Indien pech het gevolg is van eigen
schuld, dan worden de kosten van de hulp niet door verhuurder vergoed. 6. Verhuurder
inspecteert de fiets direct bij inlevering door huurder op eventuele schade. Dit geldt zowel bij
inlevering van de fiets bij de eigen vestiging als bij inlevering van de fiets op een andere
vestiging van dezelfde winkel. 7. In geval van schade aan de fiets in het buitenland zijn de
kosten van repatriëring van de fiets voor rekening van verhuurder, tenzij het tweede lid van
artikel 12 van toepassing is.
 
Artikel 12 – Aansprakelijkheid van de huurder voor schade 1. Huurder is voor schade van de
verhuurder per schadegeval aansprakelijk tot het op het huurcontract vermelde eigen risico tot maximaal €300,-. 2.
Wanneer de schade volgt uit iets wat de huurder in strijd met artikel 9 wel of niet heeft
gedaan, dan moet huurder de schade van verhuurder in principe volledig vergoeden. Een
eerste mogelijke uitzondering hierop is dat huurder bewijst dat dit handelen of nalaten aan
hem niet toegerekend kan worden. Een tweede uitzondering zou kunnen zijn dat het niet
redelijk en billijk is als de huurder alles moet vergoeden. 3. Huurder blijft aansprakelijk voor
schade van de verhuurder ontstaan tot het tijdstip waarop verhuurder feitelijk de fiets heeft
geïnspecteerd of heeft laten inspecteren. Verhuurder zal de fiets bij eerste gelegenheid
inspecteren en zal huurder direct informeren als er schade is ontdekt. 4. Als huurder een
andere persoon op de fiets als passagier meeneemt of wanneer huurder een andere persoon
de fiets laat gebruiken, dan is huurder aansprakelijk voor wat deze personen doen of juist
niet doen in overeenstemming met artikel 12 lid 1 en 2 van deze algemene voorwaarden. 5. Bij diefstal is de huurder aansprakelijk voor de dagwaarde van de (elektrische) fiets(en), daar deze door Radicalsports niet is verzekerd. De huurderving is daarbij niet inbegrepen. De dagwaarde van een e-bike is vastgesteld op € 1.000,- per stuk. Huurder dient aangifte te doen van diefstal.
 
Artikel 13 – Gebreken aan de fiets en aansprakelijkheid van de verhuurder 1. Wanneer
huurder aan verhuurder vraagt om gebreken op te lossen, moet verhuurder dit in principe
doen. Dit hoeft niet als een gebrek echt niet verholpen kan worden. Het hoeft ook niet,
wanneer huurder dit redelijkerwijs eigenlijk niet van verhuurder kan vragen, gelet op het
geld dat verhuurder hiervoor zou moeten uitgeven. Als huurder ten opzichte van verhuurder
aansprakelijk is voor het gebrek of voor de gevolgen van het gebrek, hoeft de verhuurder de gebreken ook niet op te lossen, zelfs al heeft de huurder hier wel om gevraagd. 2. Wanneer
iemand die persoonschade heeft opgelopen deze schade heeft kunnen verhalen op diens
schadeverzekeraar of wanneer zo iemand hier een andere uitkering voor heeft gekregen, dan
is verhuurder niet aansprakelijk voor deze persoonschade. 3. Dat wat in artikel 13 lid 2 staat,
gaat echter niet op, als er persoonschade is, terwijl de verhuurder bij het maken van de
huurafspraak van de gebreken wist of had moeten weten, of terwijl er gebreken zijn ontstaan
door opzet of grove schuld van verhuurder. 4. De opgegeven actieradius van een elektrische
fiets is niet meer dan een schatting.
Artikel 14 – Schade en reparaties 1. Reparaties aan de fiets zijn voor rekening van verhuurder,
tenzij de reparatie het gevolg is van onzorgvuldig gebruik van de fiets. 2. Pas na toestemming
van de verhuurder mag huurder iemand anders dan de verhuurder de fiets repareren.
Verhuurder geeft deze toestemming indien dat in redelijkheid nodig is, gelet op het gebrek
zelf en de andere omstandigheden. 3. Als uitzondering op lid 2 is het huurder toegestaan om
voor eigen rekening en risico lekke banden en lampjes en batterijen van de fietsverlichting te
(laten) repareren of vervangen. Daarvoor is dus geen toestemming van verhuurder nodig. 4.
Als de fiets schade heeft tijdens de huurperiode, dan moet huurder de beschadigde fiets
terugbrengen naar de vestiging waar deze gehuurd is. Partijen kunnen bij het melden van de
schade afspreken dat dit op een andere locatie gebeurt. 5. Huurder moet schade aan de fiets
zo snel als dit redelijkerwijs mogelijk is bij verhuurder melden. 6. Indien verhuurder de
verhuurde fiets niet tijdig repareert, terwijl verhuurder dat wel zou moeten doen, dan mag
huurder de reparatie zelf (laten) doen en mag hij om vergoeding van zijn redelijke kosten
vragen. 7. Verhuurder is verplicht schade die is ontstaan door een gebrek aan de fiets in de
volgende situaties te vergoeden: – het gebrek was bij het aangaan van de huurovereenkomst
al aanwezig en verhuurder wist hier van af of had van de gebreken af moeten weten; – het
gebrek zat er toen al, maar verhuurder heeft op het moment van de afspraak aan huurder
gemeld dat de fiets het gebrek niet had; – het gebrek is ontstaan na het aangaan van de
huurovereenkomst, maar is wel aan verhuurder toe te rekenen.
 
Artikel 15 – Ontbinding van de huur 1. Verhuurder kan de huurovereenkomst beëindigen en
de fiets terugnemen op het moment dat: – huurder tijdens de huurperiode een of meer van
zijn verplichtingen niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, tenzij dit niet ernstig genoeg is
voor een ontbinding; – huurder overlijdt, onder curatele wordt gesteld, surseance van
betaling aanvraagt, in staat van faillissement wordt verklaard of op hem de Wet
Schuldsanering Natuurlijke Personen van toepassing wordt verklaard; – verhuurder van het
bestaan van omstandigheden afweet die van zodanige aard zijn dat hij als hij hiervan op de
hoogte was geweest- de huurovereenkomst niet (op deze wijze) met huurder zou zijn
aangegaan. In dat geval kan verhuurder een vergoeding van kosten, schade en rente blijven
vragen. 2. Huurder zal alle medewerking aan verhuurder verlenen om de fiets terug te geven.
3. Verhuurder is niet aansprakelijk voor schade van huurder als gevolg van ontbinding op
grond van dit artikel.
Artikel 16 – Klachten en Bemiddelingsregeling 1. Klachten over de uitvoering van de
overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij verhuurder, op
tijd nadat huurder heeft ontdekt dat er naar zijn mening iets niet goed is gegaan. Is huurder
te laat, dan kan deze zijn rechten verliezen.
 
Artikel 17 – Geschillenregeling 1. Geschillen tussen huurder handelend voor doeleinden die
buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteiten vallen en verhuurder over de totstandkoming of
de uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door verhuurder te leveren of
geleverde diensten en zaken, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel
door huurder als verhuurder worden voorgelegd aan de Geschillencommissie
Voertuigverhuur. Adres: De Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag
(bezoekadres: Borderwijklaan 46, 2591 XR te Den Haag). 2. Een geschil wordt door de
Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien huurder zijn klacht eerst tijdig
bij verhuurder heeft ingediend. Een geschil ontstaat indien de klacht van huurder niet naar
tevredenheid door verhuurder is opgelost. 3. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet
het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum waarop de huurder de klacht bij de verhuurder
indiende, schriftelijk of in een andere door de Geschillencommissie te bepalen vorm bij deze
aanhangig worden gemaakt. Van een geschil is sprake nadat de klachtafhandeling door
verhuurder niet is opgelost. 4. Wanneer de huurder een geschil aanhangig maakt bij de
Geschillencommissie, is verhuurder aan deze keuze gebonden. Indien verhuurder een geschil
aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij huurder vragen zich binnen vijf
weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. Verhuurder dient daarbij aan te kondigen
dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de
rechter aanhangig te maken. 5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming
van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. De beslissingen van de
Geschillencommissie geschieden krachtens dat reglement bij wege van bindend advies. Het
reglement wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een geschil is een
vergoeding verschuldigd. 6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde
Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.
 
Artikel 18 – Verwerking van persoonsgegevens van de huurder en van de bestuurder De
persoonsgegevens die worden vermeld op het contract worden door verhuurder als
verantwoordelijke in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens verwerkt in een
persoonsregistratie. Aan de hand van deze verwerking kan verhuurder uitvoering geven aan
deze voorwaarden, de overeenkomst uitvoeren, huurder of bestuurder optimale service en
actuele productinformatie geven en huurder of bestuurder gepersonaliseerde aanbiedingen
doen. Huurder en bestuurder kunnen om inzage en correctie met betrekking tot de
verwerkte persoonsgegevens verzoeken en verzet aantekenen. Betreft het direct mailing, dan
zal een dergelijk protest steeds worden gehonoreerd.
Artikel 19 – Toepasselijk recht Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing,
tenzij op grond van dwingend recht het recht van een ander land van toepassing is.